Elev
    Hej,

    En väldigt kort fråga. Jag har hyfsats bra betyg och kan komma in på psykolog programmet. Min enda fråga är om psykologprogrammet är svårt. Alltså är det svårt att ta examen eller är det svåra att det är hög konkurrens därmed hög antagningspoäng?

    I jämförelse med andra utbildningar är psykologprogrammet svårare att ta "studenten" eller är det likt alla andra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    vad upplevs som svårt eller lätt är väldigt olika för olika människor.
    Höga antagningsgränser till psykologprogrammet beror i första hand på att det är många som söker och många sökande har höga betyg. På psykologprogrammet på de svenska lärosätena läser man mot psykologexamen. Psykologprogrammet är i Sverige en femårig utbildning på heltid. Se listan på psykologprogrammen på de olika lärosätena: studera.nu/jamfor-utbildning/?psykolog
    Du får gärna läsa information på utbildningarnas egna webbplatser. Du kan också se om det finns studerandeambassadörer på de utbildningar. Studerandeambassadörer är studerande som har i uppdrag att svara på frågor om sin utbildning. Du kan annars fråga studievägledare på de institutioner där programmen ges om de kan förmedla kontakt med någon studerande på programmet och du kan även fråga om du kan "skugga" (bli universitetsstuderande för en dag).