Linnea
    Hej! Jag är 15 år och håller just nu på att välja vilken riktning jag vill gå. Jag har en tanke om att bli psykolog då jag tycker om folk i allmänhet och gillar även att lyssna på andra. Jag hade normalt sätt gått till våran egen SYV men hon är endast i vår skola på fredagar och sitter i möten med andra elever hela dagen. Min tid med henne är 10 dagar innan valet om gymnasium ska göras så det kan jag inte direkt vänta på så jag har några frågor jag hoppas kunna få svar på.

    Vilken är den bästa linjen att gå in på om man vill "göra sig redo" för att gå in på högskola och plugga Psykologi? Vilka kurser skulle jag behöva gå i för att vara behörig att kunna gå in och plugga till Psykolog?
    Sedan när jag ska söka till högskolan, hur många meritpoäng måsta jag ha för att komma in?

    Om det hjälper något så har jag 242,5 meritpoäng om man inte räknar in att man ska dubbla språket.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, vad synd att din Syv inte är mer på skolan - tur att vi finns då, haha! Om du vill läsa kurser inom psykologi och annat som har att göra med beteendevetenskap så kanske Samhällsvetenskapliga programmet kan passa bra. De har en inriktning med just beteendevetenskap och du läser alla kurser som gör dig behörig att söka till ett psykologutbildning på högskolan. Du kan läsa mer om programmet här http://utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.327/2.277/samhallsvetenskaps-programmet-1.1062

    När du sedan söker till högskolan så är just psykologutbildningen väldigt populär så du kan behöva ganska bra betyg från gymnasiet för att komma in. Ditt grundskolebetyg räknas inte då tyvärr. /Lena, Syv