Fatima
    Kan man byta två lektioner, t.ex jag ska börja på naturvetenskap nu på hösten och undrade om jag kan ha psykologi istället för idrott?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Fatima
    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs som inte kan bytas ut.

    Så, svar på din fråga är: Nej, tyvärr, du får inte ta bort Idrott&hälsa 1.

    Angående lägga till Psykologi, så är det mycket möjligt att du skulle kunna göra det. Trots att Psykologi inte ingår i de GARANTERAT valbara kurser på Naturvet.programmet, se här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/NA.pdf (längst ner till höger), så kan din skola erbjuda dig möjlighet att välja just Psykologi inom det Individuella valet, 200 p.

    Du bör prata med studie- och yrkesvägledare på just din skola för att se vad det finns för möjligheter gällande det individuella valet. När under gymnasietiden de 200 poängen läggs in i studieplaneringen eller vilka kurser du kan välja mellan - är upp till skolan att bestämma. Ofta lägger man 100 poäng under å k 2 & de resterande 100 p. - under å k 3, men det kan förekomma olika lösningar på olika skolor.

    Om du skulle få svar på din skola om att det blir svårt att välja Psykologi, kan du fråga om du skulle kunna läsa den kursen på en annan skola /inom "det gemensamma gymnasiet" - överenskommelse mellan olika skolor/ alternativt om du kan läsa in kursen på egen hand och tenta av den. Det är ju inte optimalt, men - om du väldigt gärna vill läsa just Psykologi - och det inte skulle gå pga t.ex. schema-krock, så kanske du vill fundera på andra lösningar.

    Här kan du läsa mer om regelverket för individuellt anpassat program: http://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/individuellt-anpassat-program-1.209749

    Vänligen
    SYV, Ludmila