Lina
    Hej! Jag pluggar just nu psykologi på Cambridge University, och är klar med min BA 2019. Jag har nu börjat intressera mig för ekonomi och undrar om det finns några yrken där jag kan sammankoppla psykologi med ekonomi? Jag har tidigare läst psykologi med inriktning på beslutsfattande på GU och tänker att psykologiskt beslutsfattande är en stor del av ekonomi, så finns det något yrke jag kan sikta mot? Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Lina,
    verksamhetsledare (chefer>>) på olika nivåer och i olika branscher fattar så gott som dagligen ekonomiska beslut, som påverkar både deras "egna anställda" och samhället i övrigt; kunskaper i psykologi är ofta till stor hjälp, oavsett vilket jobb man har.
    Du frågar vilket yrke du kan sikta på om du vill förena ekonomi och psykologi inom samma yrke. Och svaret är att det är inte ett yrke, utan många olika, ex. kan du sikta på att forska i konsumentpsykologi; att vara högskolelärare; att bli chef eller att hålla kurser för nuvarande chefer eller för dem som vill bli chefer.
    Kika gärna på Ekonomiyrken>>. Kunskaper i psykologi är mycket värdefulla inom så gott som alla yrken, inte minst inom Ekonomiyrken.

    Hälsningar
    Daniel