Laura
    Hej! Jag tog studenten förra året (2015) och vill börja plugga nästa vår, alltså 2017. Problemet är att jag inte vet vad jag ska söka. Jag är intresserad av människokontakt och funderade långt om länge på läkare... Men betygen räcker inte till. Nu hade jag gärna läst psykologprogrammet men inte heller där kommer jag in. Mitt meritvärde är 19.79. (Ångrar bittert att jag läste NANA, det är fysik- och kemibetygen som drar ner mitt snitt...). Min fråga till er är om det finns något program som liknar psykologprogrammet, eller en annan utbildning som leder till liknande yrken där en interagerar med människor (exempelvis inom vården) men med något lägre antagningspoäng? Jag har skrivit högskoleprovet två gånger och pluggar för fullt inför kommande, men betvivlar att jag sätter 1.7 eller högre som var minimigränsen nu i våras.
    Hoppas på svar,
    Laura

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Laura!

    Det är jättebra att du satsar på Högskoleprovet och jag lovar att hålla tummarna för att du "sätter" minst 1.7 på HP och helst högre!

    Det är också bra att du tittar på andra alternativ. Du får gärna leta efter olika utbildningar på högskolornas gemensam hemsida som är www.studera.nu för det finns så många olika utbildningar - att det är omöjligt att känna till alla dem...  men de jag kan tipsa om är - utbildning till Psykologisk Coach, 180 hp (3 år på heltid). Andra alternativ är att läsa till Socionom och sedan genom påbyggnadsutbildningar bli Samtalsterapeut eller läsa någon form av beteendevetenskap - ett program eller sätta ihop till en kandidatexamen av fristående kurser, och hur man kan göra det kan du läsa på den här sidan.

    Det kan också finnas intressanta för dig utbildningar inom Yrkeshögskola, t.ex kanske den här: Handledare - Socialpsykiatri och om du t.ex inte har ett års arbetsliverfarenhet (som ingår i behörighet till den utbildningen), kan du eventuellt komma in i alla fall. Till skillnad från högskola, kan yrkeshögskola ta in upp till 20% obehöriga i varje klass.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare