Maya

    Hej. Jag har klarat gymnasiet med meritvärde 18.02, ansökte till psykologprogrammet men kom ju inte in eftersom de krävs alldeles för höga poäng. Samt jag vill inte ändra mig, jag ville alltid komma in på psykologprogrammet på universitet. Jag ska börja göra prövningar i flera ämnen för att höja mitt meritvärde. Jag har möjlighet i period 4, 1 och 2. Då betyder det att jag kan genomföra 6 prövningar eller? Då ska jag ansöka igen till universitet i juli nästa år. Jag tänker om jag höjer mitt betyg i 6 ämnen, det blir ju från E till A, vissa ämnen från D till A, höjs då mitt meritvärde tillräckligt för psykologprogrammet eller det är så svårt ? Meritpoäng har jag läst bara 2.0, då tnker jag också läsa modersmål 5 som ger mig merit 0,5.

    • Mikael : Modersmål ger inte meritpoäng. Det är Moderna språk som ger meritpoäng och Max meritpoäng för moderna språk är 1.5, vilket man uppnår genom moderna språk 3&4.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du får göra prövningar i olika kommuner och med det finns ingen begränsning på antal prövningar (totalt sett).

    Om du höjer betyg i en 100-poäng från E till A, får du +0.4 till ditt meritvärde och höjning från D till A ger + 0.3, så om du skulle höja från E till A i tre kurser och från D till A i tre kurser á 100/kurs, så borde meritvärde höjas med cirka +2.1 och skulle du få ännu 0.5 meritpoäng t.ex för en högre mattekurs, höjer du ännu med minst +0.25 (cirka), detta om du får endast E i den kursen som ger dig meritpoäng.

    Gör så många prövningar du kan! Försök få så höga betyg som möjligt! Gör också högskoleprovet! Utred med Syv på komvux hur du får Max meritpoäng (modersmål ger inte meritpoäng).