linda
    Tjenare!
    Nu är det ju så att jag har tagit ett år ledigt från gymnasiet (första året) och ska börja IV nästa år och plugga upp 9 ämnen för att bli behörig till sambeteende eller vård och omsorg. Kan inte matte alls, skolkade hela 7an och halva 8an och matte är sjukt svårt! Nu vill jag ju bli psykolog och tänker plugga hela tiden för att kunna komma in i en linje nästa år, blir förmodligen vård och omsorgsprogrammet då det inte krävs massa ämnen för att komma in. Tror du att jag klarar att plugga ihjäl mig för att få bra betyg? Är det omöjligt för mig? Och kan man bli psykolog och få toppbetyg i gymnasiet om man går vård och omsorg? Har panik och tror att jag pajat allt! Är tacksam för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linda,
    det är jättebra att du vill plugga nu och är beredd att satsa!
    Just matten kan man få hjälp med via www.mattecentrum.se och www.matteboken.se

    Det finns exempel när folk började studera ganska sent och kom väldigt långt - allt handlar om vilja, motivation och din kapacitet. Jag kan inte lova dig att du kan komma in på psykologutbildning men tycker definitivt att bör försöka.
    Vilket gymnasieprogram man gick spelar ingen roll när man söker till en högskoleutbildning, bara man är behörig.
    Programplan för Vård/omsorgsprogrammet kan du se här http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_VO.pdf

    Behörighet till psykolog är Grundläggande + Matematik 2 och Samhällskunskap 1b.
    För att bli behörig till psykolog på VO välj Svenska/Svenska som andraspråk 3, Engelska 6 och Matematik 2a - inom Programfördjupningen och Samhällskunskap 1a2 - inom Individuellt val.

    Det är fullt möjligt att bli behörig. Ang. just komma in - så krävs det ganska höga betyg eller högt resultat på Högskoleprovet.
    För att höja konkurrensvärde i dina gymnasiebetyg, kan du läsa kurser för Meritpoäng: läs om det på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    På VO borde man i alla fall kunna tjäna 1,0 i Merit - genom att läsa en av kurserna: Matematik 3b, Engelska 7 eller Moderna språk 3 - inom Individuellt val (ingen av de kurserna får läsas som Programfördjupande på VO).

    Läs om yrket psykolog på http://www.framtid.se/profession/psykolog/
    och återkom gärna om du har fler frågor.

    Jag önskar dig stort lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ditt svar! Så även om jag pluggar mig till höga betyg, är det ffortfarande osäkert om jag kommer in i psykologprogrammet?
    • Milla : Jo, om du pluggar dig till tillräckligt höga betyg, då kommer du in. Högskoleprovet är också en möjlighet att komma in. Med vänlig hälsning Milla SYV
    • Milla : Varför jag föreslog minst en kurs för Meritpoäng - för att på samtliga psykologutbildningar brukar antagningsgräns ligga på över 20.0 (vilket betyder att bara A-betyg i alla kurser inte räcker för då får man exakt 20.0 och man kommer inte in). Minst 1.0 i Merit måste man också ha, verkar det som. Mvh Milla SYV