Irina

    Hej! Jag ska läsa kurser på komvux för att få ett gymnasieexamen. Dessutom ska jag läsa matte2a, svenska 3 och engelska 6 som behövs för att bli behörig till psykologprogrammet på universitet om jag har rätt? Jag håller även på att plugga och läsa in inför högskoleprovet som jag vill göra i vår, jag pluggar in väldigt mycket 5 timmar om dagen varje dag sitter jag och pluggar. Men en bekant sa till mig att jag MÅSTE ha A i alla ämnen också och även högskolepoäng. Att jag kommer inte kunna läsa på psykologprogrammet om jag till exempel skulle ha C eller B i betyg men 1,7 högskolepoäng som man behöver för psykologprogrammet. Stämmer det? Blir så stressad. Måste jag ha A i alla ämnen samt 1,7 i högskolepoäng? Skulle jag exempel få B måste jag plugga upp det betyget till A? Eller räcker det med att man relativt har bra betyg typ som C eller B osv men klarat högskoleprovet på 1.7? Och det slutade men senare att hon sa att det kommer ta 3 år för mig att ens ansöka till universitet att jag borde istället välja något annat att jobba med. Eftersom man MÅSTE ha A i alla ämnen plus 1.7 i högskolepoäng. Är otroligt stressad. Jag vill bli rättspsykolog visst är psykologpogrammet rätt? Vill ha svar och hjälp för att bli rättspsykolog, ge mig en vägledning dit, allt jag behöver göra och hur jag ska göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Irina!
    Psykolog är i Sverige ett av de legitimationsyrken, där Socialstyrelsen utfärdar legitimation; alltså finns det strikta krav på vilken utbildning man behöver ha. Och det är examen från psykologprogrammet, som är en 5-årig högskoleutbildning som man måste ha i grunden; psykologer kan sedan specialisera sig på olika sätt och bli t.ex rättspsykolog. I särskild behörighet till psykologprogrammet ingår matematik 2 och samhällskunskap 1b. Alltså man är tvungen att ha godkända betyg i matematik 2a, 2b eller 2c och i samhällskunskap 1b. För grundläggande behörighet till alla högskoleutbildningar, oavsett vilken utbildning det är, behöver man bl.a ha godkända betyg i svenska 1,2,3 (eller svenska som andraspråk1, 2 och 3), engelska 5 och 6 och matematik 1. För att bekräfta att man har grundläggande behörighet kan man ha examensbevis från komvux, eller omdöme från en folkhögskola, eller några få gymnasiala kurser + 3årig arbetslivserfarenhet.
    Är man behörig, kan man komma in i HP-urvalet med högt resultat på högskoleprovet. Har man tillräckligt högt resultat på högskoleprovet, behöver man inte ha höga betyg. Så det är antingen ha mycket höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet. Det skadar inte att både ha höga betyg och högt resultat på högskoleprovet, men det räcker med det ena (då behöver man inte ha det andra).