Sara

    Hej, Jag kollade upp angående att läsa till psykoterapeut som socionom. Det står att man först behöver ha läst psykoterapi kurser, och sedan direkt efter ha arbetat med psykoterapi i två år, för att kunna ansöka till psykoterapeutprogrammet om jag har förstått det rätt? Men hur ska man kunna arbeta med psykoterapi i två år innan man ens har gått den treåriga utbildningen? Mvh, Sara

    • Ludmila :

      Med en vårdutbildning (tex psykolog, sjuksköterska, socionom, läkare) tillsammans med grundläggande psykoterapiutbildning är man behörig att arbeta med psykoterapi under handledning.

    • Anna :

      Svar från Uppsala Universitet:
      Utbildningen har två steg: Grundläggande psykoterapiutbildning (ca 2 år, 45 hp) Legitimationsgrundande psykoterapeutprogram (3 år, 90 hp) Mellan den grundläggande och den legitimationsgrundande utbildningen arbetar den studerande under handledning i två år med psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Kan tillägga att socionomer är den största yrkesgruppen på vår utbildning. MVH

    • SYV-besökare :

      Det finns många yrken där man på olika sätt arbetar med stödjande eller behandlande samtal, något som räknas in som arbete med psykoterapeutiska arbetsuppgifter. Är man utbildad psykolog eller socionom, har man oftast lättast att fylla detta krav.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det vi vet om yrket Psykoterapeut (inklusive vilken utbildning som krävs) uppger vi på framtid.se/yrke/psykoterapeut
    Det är antagningsgrupper på de lärosätena där psykoterapeutprogrammet ges som bör kunna svara på frågor om exakt vilka krav man måste uppfylla för att bli behörig. Det jag har läst på utbildningarnas hemsidor - så kan det t.ex stå "när du har handletts i 2 år"... alltså tolkar jag det som att man jobbar med psykoterapi i någon form under handledning av en legitimerad psykoterapeut.

    Jag tänker också så här: behörighetskraven kan ändras. Det tar 3,5 år att läsa till socionom, sedan måste du också skaffa sig psykoterapiutbildning, steg 1. Så det är tidigast om fyra år som du skulle behöva fundera på att arbeta med psykoterapi under handledning och då kanske andra krav ställs eller att undantag skulle kunna beviljas, men det går så klart att få svar från antagningsgrupperna om vilka krav som gäller idag (dock kan de nog inte lova att samma regler skulle gälla om fyra år).

    Vägledare SYV

    Hej!

    Väldigt mycket bygger såklart på att man själv lyckas hitta en arbetsplats där långvariga människovårdande kontakter kan hållas. För socionomer blir det ofta om man jobbar som kurator inom vårdsektorn. Detta är i övrigt också den svåraste nöten att knäcka om man går via urvalsgruppen ”annan motsvarande examen” och inte de mer utpekade och självklara vägarna till vården såsom psykolog eller läkare.

    Sedan behöver ju alla grupper som inte i grunden är utbildade psykologer eller läkare (spec. psykiatri) också komplettera med en grundläggande psykoterapiutbildning (kan på ett ungefär sägas motsvara den praktiska delen av Psykologprogrammets senare del där studenterna genomför psykoterapeutisk behandling av klienter under handledning). Vid högskolor ges detta nästan alltid exklusivt inom ramen för just Psykologprogrammet. Vissa undantag finns såklart däremot och ska då kunna sökas ut via www.antagning.se. Exempelvis har institutionen för socialt arbete, som utbildar socionomer vid SU, en grundläggande psykoterapiutbildning skräddarsydd för just socionomer. I övrigt kan vi bara hänvisa till privata utbildningsanordnare men här blir det också väldigt vanskligt att vägleda pga omfattande kostnader och skiftande kvalité samtidigt som de står utan någon särskild tillsyn.

    Om man vill arbeta med psykoterapeutisk behandling utan att läsa Psykologprogrammet så finns det ju vissa ”omvägar” in till Psykoterapeutprogrammet. Däremot tar det oftast mycket längre tid och kräver att man själv som individ lyckas hitta in på relevant arbetsmarknad och kan införskaffa en grundläggande psykoterapiutbildning.