Magnus
    Hej! Jag går på teknikprogrammet sista året. Jag funderar på att hoppa av en av mina kurser (entreprenörskap) pga att den är grymt jobbig. Jag har fått beviljat att läsa samsam02 som prövning och skulle därmed få ihop 2500 poäng även utan entreprenörskapen och undrar därför om jag får ett slutbetyg om jag skulle göra så?

1 Svar

Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Magnus,
    både Entreprenörskap, 100 p. och Samhällskunskap 2, 100 p. kan ingå som Programfördjupande kurser i Gymnasieexamen från Teknikprogrammet, dock är det enligt reglerna inte tillåtet att plocka bort en kurs från elevens studieplan efter det att kursen har påbörjats. Studieplan får revideras proaktivt, men ej retroaktivt. Det är i alla fall vad Skolverket uppger på sin hemsida.
    Jag undrar också om du redan har fått betyg i kursen Samhällskunskap 2? Har du ansökt om "en utökad kurs" - Samhällskunskap 2? I så fall bör båda betygen finnas i ditt Gymnasieexamen och den totala summan poäng - bör vara 2600 p.
    Jag skall samråda med kollegorna, och om vi kommer fram till något annat svar - återkommer vi.

Men, som sagt, jag törs inte lova dig att det är OK att hoppa av kursen Entreprenörskap, eftersom det är mycket möjligt att betyg i den kursen kommer att finnas i ditt Gymnasieexamen.
    I och för sig - får man ha upp till 10 % icke-godkända poäng, dvs betygsatta med "F" och ändå få ut Gymnasieexamen. Betyg "F" drar dock ner Jämförelsetal ganska mycket.

Jag råder dig att boka tid hos Studie-& yrkesvägledare på ditt program för att diskutera din studiesituation. Ytterst är det Rektor på ditt program som är ansvarig. Det är Rektor som undertecknar Gymnasieexamen.

Önskar dig allt väl!
    Mikael SYV

Frågor och svar taggade med 'husdjursagronom' (3 st.)

• Magdalena

Särskild behörighet???

Jag vill söka agronom- Husdjur programmet. För att göra det krävs särklid behörighet. • Biologi 2  • Fysik 1a eller Fysik 1b1+1b2  • Kemi 2  • Matematik 4 Mattematiken är jag klar med men naturkunskapen...

Julia: : Hej Magdalena!det stämmer att naturkunaskap 1 och 2 ej kan likställas med fysik, kemi och biologi.Om du kan förbereda dig genom självstudier eller på annat sätt (med en privat lärare... t.ex)... Läs hela svaret
    • Elin

Biolog eller Agronom?

Hej! Jag vet inte om jag ska välja agronomprogrammet eller biologprogrammet. Vad är det för stora skillnader och vad kan man jobba med efter de två olika programmen? Finns säkert massor men kan ni säga några typiska jobb efter programmen så jag vet...

Mikael: : Hej Elin,yrket Biolog är mycket brett. Att börja jobba och ej läsa mer efter 3 år på biologi-kandidatprogrammet är, dock, inte så vanligt. De flesta läser mer - t.ex masterprogrammen eller... Läs hela svaret
    • Ehlin

Djurskyddsinspektör ?

Hej, jag skulle vilja utbilda mig som djurskyddsinspektör och funderar kring vägen dit. Måste jag utbilda mig till agronom först eller räcker en utbildning som lantmästare? Hur går jag till väga efter det? Mvh

Milla : : Hej Ehlin, på Framtid.se/yrke/djurskyddsinspektor avsnitt UTBILNDING står det info om utbildningar som kan leda till möjlighet att i Sverige  få jobba som Djurskyddsinspektör.I platsannonser... Läs hela svaret

Hittar du inte din fråga?

Skapa en ny fråga