Melina
    Hej!
    Jag har 2150 poäng, har godkänt i dom grundläggande ämena men läste matte 1 och 2 på komvux. Kan jag komma in på universitet med 2150 poäng eller måste jag ha 2250?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du vill komma in på universitet (eller högskola) i Sverige, måste du bl.a ha Grundläggande  behörighet. Grundläggande behörighet kan man uppnå på några olika sätt: genom utländsk gymnasial utbildning, eller genom examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Jag gissar på att du läste på den svenska gymnasieskolan och sedan också på komvux. För att ta ut examensbevis från komvux måste du ha 2400 betygsatta poäng, av de max 150 kan vara betygsätta med F (icke-godkänt) betyg.
    Planering mot examensbevis gör du tillsammans med SYV på komvux.
    Det finns annars äver "en annan väg"/reell kompetens - en kombination av 3-årig arbetslivserfarenhet och ett antal gymnasiala kurser; för konkurrens gör man i så fall Högskoleprovet. Läs om det på antagning.se/sv/dina-betyg/en-annan-väg