Pontus
    Hej, jag har just nu 280 i meritvärde och funderar på att gå natur, då jag inte har någon aning vad jag vill gå i för högskola och har hört att man kan komma långt med natur i så fall. Jag har alltid fått höra från både lärare och mentor att jag kan välja vilken linje eller gymnasium jag vill i princip med mina betyg. Av den anledningen valde jag att ta det lugnt i nian och inte försöka höja mig mer, utan att bara försöka fokusera på att inte sänka mig. Men när jag tittade lite på internet förstod jag det som att antagningspoängen till natur har legat runt 300 tidigare år. Detta gjorde mig lite orolig och undrar därför ifall jag borde försöka höja mig mer eller om jag bara har missförstått?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus,

    var antagningsgräns kommer att hamna i framtiden är det ingen som vet. Antal utbildningsplatser ställs mot sökande med de betyg som sökande till gymnasiet får i slutet av maj 2018. Betygen med vilka ni kommer att konkurrera om plats på gymnasiet är ännu inte satta; antal platser på utbildningar kan ändras. Pga lärarbrist kan skolorna tvingas minska antal platser /t.ex om de ej kan få tag på lärare i fysik, kemi, biologi... kan de inte erbjuda Naturvet.programmet/ - och antagningsgränsen kan därför gå upp och t o m gå upp ganska mycket. Det är ingen som vet det, därför att vi inte kan se in i framtiden.

    Mitt råd är att du försöker Lära dig så mycket som möjligt och få så höga betyg du kan få, men utan att överanstränga dig.
    Jag vet inte vem som sa till dig att du kan med dina betyg komma in vart som på gymnasiet... jag skulle aldrig säga det till någon elev, därför att även om eleven har alla A-betyg, så kan det bli så att antal platser är mindre än antal sökande som alla har alla A-betyg och då måste man kanske lotta ut platser och låta slumpen avgöra vem som kommer in... så någon garanti på att komma in vart som finns ju inte. :(

    Bästa hälsningar

    ANNA