Alex
    Om jag ska söka till universitetet, räcker det med enbart godkännd behörighet + högt resultat på högskoleprovet eller måste jag uppnå meritbetyget med? till exempel en utbildning där B1 18,00 HP 0.90, räcker det med HP 0,90+ och godkännd behörighet för programmet eller måste snittbetygen uppnå 18,00 tillsammans med HP 0,90?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,

    som regel, görs antagning separat på resultatet av högskoleprovet och i betygsgrupper, alltså tittar man inte på meritvärdet (från betyg) när antagning görs i HP-urvalet. Men behörig måste man, under alla omständigheterna, vara - gäller vid ansökan till alla svenska högskoleutbildningar.
    Alltså, räcker det med högt resultat på högskoleprovet + vara behörig, för att komma in. I så fall antas du i HP-urvalsgruppen, och hur höga betyg du har kommer inte spela roll.
    Hänvisning: antagning.se/platsfordelning-och-urval
    Vänligen
    ANNA