Julia

    Räcker det med 2250 poäng för att söka in till universitet? Eller behöver jag 2400 poäng för att kunna söka in till högskolan? Det var någon som sa till mig att högskolor och universitet prioriterar elever med 2400 poäng och att det är svårare att komma in med bara 2250 poäng. Är detta sant? Kan jag komma in på en ekonomi utbildning med 2250 poäng + högskoleprovet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du måste skaffa dig Examensbevis. Annars är du obehörig och högskolan tar inte in obehöriga.

    Men om du har jobbat i minst tre år på minst halvtid efter 19 års födelsedag /du är 23 år och kanske  har du tillräcklig arbetslivserfarenhet redan eller kommer att ha snart / kanske du kan bli behörig genom reell kompetens men då måste du också göra högskoleprovet plus du måste också ha betyg gör särskild behörighet, som är olika för olika utbildningar ...

    Studie- och yrkesvägledare