abir
    Hej! Har låga betyg gick samhälle beteende i gymnasiet klarade inte av ma2b. Funderade på att göra högskoleprovet. Men hur funkar det? Borde jag plugga upp ma2b sedan göra högskoleprovet eller räcker det endast med att HP? De programmen jag vill studera till kräver behörighet i ma2b:/

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Abir,

    om de programmen som du vill studera till kräver behörighet i matte 2, då måste du ha godkänt betyg i matte 2 för att bli Behörig. Som obehörig, kan man inte antas till högskola/universitet. Det är allt som oftast ingen skillnad om man får betyg i matematik 2a, 2b eller 2c. Det är lättare att få betyg i matte 2a. Se i Behörighetskraven till de utbildningar som du är intresserad av om det står matematik 2a/2b/2c, vilket det oftast gör... och i så fall råder jag dig satsa på matte 2a, som är en lättare kurs, men du blir lika behörig.

    Göra högskoleprovet är en "separat historia", kan man säga. Det är frivilligt men ger dig en extrachans att komma in. Att man gör högskoleprovet befriar inte från kravet på att bli BEHÖRIG. Så, även om du får mycket högt resultat på högskoleprovet, måste du ändå även skaffa sig betyg i matematik 2, godkänt betyg alltså i matte 2.
    Om du först skaffar dig godkänt betyg i matte 2 eller om du först gör högskoleprovet - spelar ingen roll. Det är 2 "separata saker" och göra högskoleprovet är frivilligt, men skaffa godkänt betyg i matte 2 är ett "måste" för dig /om du vill söka till högskola som kräver att man för just den utbildningen ska ha godkänt betyg i bl a matte 2/.

    Yrkeshögksola kan, däremot, ta in även Obehöriga. Därför kan du söka till yh-utbilndingar som kräver matte 2 och det finns en chans att komma in.

    Vänligen

    Julia syv