Hanna
    Hej, efter jag hoppat av gymnasiet valde att gå på folkhögskola för att få en allmänbehörighet plus att jag har läst in kärnämnena, men jag har ett fullständigt betyg, jag har bl.a. läst ett år på socionomlinjen. Hur ser fördelningen ut då man söker till polishögskolan, hur ser kvoten ut för högskoleprov, " vanliga gymnasiebetyg" och folkhögskolebetyg? Jag gick ut gymnasiet innan historia var ett kärnämne, måste jag komplettera med historia då för att kunna komma in på polishögskolan? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna,
    för dig som är intresserad av att studera till Polis finns det en mycket bra sida:
    https://polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/

    Goda nyheter är att från juni 2015 kommer Meritvärdering även göras på Folkhögskoleomdömen.
    Särskild behörighet till Polis är
    - Svenska 3 eller svenska kurs B eller 3 åk svenska eller etapp 3 i svenska eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg
    - Engelska 6 eller engelska kurs B eller 3 åk engelska eller etapp 3 i engelska eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg
    - Samhällskunskap 1b alternativt 1a1 och 1a2 eller samhällskunskap kurs A eller 2 åk samhällskunskap eller etapp 2 i samhällskunskap eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg
    - Historia 1b alternativt 1a1 och 1a2 eller historia kurs A eller 2 åk historia eller etapp 2 i historia eller motsvarande kunskaper från äldre svenska betyg eller utländska betyg.
    ******************** Så Historia måste man ha godkända betyg i pga den kursen ingår i SÄRSKILD behörighet, dvs ovanpå den grundläggande och det kan du läsa upp på komvux t.ex.
    Jag antar att du känner till att det är flera "övriga" behörighetskrav som finns för att kunna bli behörig till Polis - som t.ex. inneha B körkort och vara simkunnig och klara fysiska och medicinska krav.
    Alla de villkor är beskrivna på sidan (länk ovan) som handlar om just hur man blir polis.

    Om du bli osäker om någon detalj ang. behörighet till polis, råder jag dig att vända dig till de kontaktpersoner som finns inne på polisutbildningen, för att det är just där som expertkunskap finns och du får de bästa (mest rätta och exakta) svaren.

    Önskar dig stort lycka till med dina framtida planer!
    Jag kommer att hålla tummarna för dig!
    Anna SYV *L* :-)
    • : Tack för hjälpen!
    • Liselotte : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! :-) *L*