Moa
    Hej! Jag skulle vilja plugga till tandhygienist och därmed gå tandhygienistprogrammet. Men jag har endast studiebevis från mitt gymnasium. Jag vet inte varför det står studiebevis, (dock så finns inte engelska 5 med på mitt papper alls? Jag vet att jag har godkänt i det).
    Åter till min fråga, jag har godkänt i alla ämnen förutom engelska 7 & idrott.
    Jag ska plugga matematik 2b och naturkunskap 2 på komvux nu. Kommer det räcka med studiebevis och dom särskilda behörigheterna som jag pluggar på komvux? Vet du varför jag bara fick studiebevis?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Moa,
    för att få grundläggande behörighet till högskolestudier (gäller alla kurser och alla program på högskolor/universitet i Sverige) behöver du på komvux få ut examensbevis. Jag råder dig göra studieplanering med SYV på komvux - mot Examensbevis. Du behöver ha godkända betyg i bland annat engelska 5 och 6 i examensbeviset. Det finns även ett stort antal andra obligatoriska kurser (som är olika för olika gymnasieprogram) - för att uppfylla kraven för examensbevis.
    Exakt vad du inte uppfyllde, vet vi inte här på Fråga SYV.
    ***
    Du skriver att du har F i eng 7 och "Idrott". Om du med "idrott" menar Idrott-och-hälsa 1, så kanske det är ändå "tur i oturen" då idrott och hälsa 1 får ej ingå i examensbevis från Komvux (då kan du glömma den kursen helt).

    Liselotte