Sofie
    Hej!

    Jag vill söka till en utbildning där de står följande ang behörighet:

    " A. Behörighetsgivande utbildning
    Behörig att antas till utbildningen är den som fått slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller special- utformat program i gymnasieskolan och har lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng eller motsvarande inom gymnasial vuxenutbildning. Behörigheten kan också bestå av annan svensk eller utländsk utbildning som bedöms likvärdig. "

    Jag har räknat att jag hittills läst 2150p

    Svenska A (SV1201) 100 GY
    Engelska A (EN1201) 100 GY
    *Engelska B (EN1202) 100 GY (IG,Icke Godkänd, I DENNA KURS)*
    Moderna språk steg 3, Spanska (SP1303) 100 GY
    Moderna språk, Steg 4, Spanska (SP1304) 100 GY
    Hantverksteknik A (FRST1401) 200 GY
    Hantverksteknik C (FRST1403) 200 GY
    Försäljning och Service (HNDL 1203) 50 GY
    Materialkunskap (HVK1203) 50 GY
    Naturkunskap A (NK1201) 50 GY
    Datorkunskap (DAA1201) 50 GY
    CAD1 (CADCAD01) 50
    Datorteknik (DAODAT01a) 100
    Praktisk Ellära (ELLPRA01a) 100
    Elkraftteknik (ELRELF0) 100
    Elektromekanik (ELRELK0) 100
    Elinstallationer (INSELI0) 200
    Elmotorstyrning (INSELS0) 100
    Kommunikationsnät 1 (INSKOM01) 100
    Matematik 1a (MATMAT01a) 100
    Svenska 2 (SVESVE02) 100
    Psykologi (PSKPSY01) 50

    Om jag har räknat rätt så har jag idag läst totalt 2150 poäng

    *Just nu läser jag:
    Religionkunskap 1 (RELREL01) 50
    Samhällskunskap 1B (SAMSAM01b) 100

    Efter att jag har läst klart Samhällskunskap 1b och Religion 1 samt fått betyg på dessa blir mitt totala 2300 poäng.

    Kan jag TROTS att 50p saknas, få ut ett slutbetyg? (har 100p IG i ENG B)

    Tack sam för svar! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du måste ha minst 2350 Betygsatta poäng i ditt Slutbetyg. Du kan ta in Eng B med IG betyget och ändå uppfylla kraven. Du kan hinna läsa upp Eng6  som är motsvarande kurs och få Slutbetyg utan IG.

    att få Slutbetyg är Undantag och beslut från rektor på komvux krävs. Sista dag att ta ut slutbetyg är 1jan2017.

    • : Tack så jätte mycket för svaret! Då är jag (snart) äntligen behörig!! :)
    • Mikael : Gör planering av Slutbetyg med SYV på komvux!
    • : Yes, jag kontaktar Syv!