Ann-Sofie
    Jag har en elev som ev. vill bli hovslagare. Jag har förstått att det bla krävs gymnasieexamen för att söka in till yrkeshögskolan. Det jag undrar över är om det räcker med examen från ett yrkesprogram typ hantverksprogrammet med inriktning hovslagare eller naturbruksprogrammet.
    Om dessutom valet blir ett helt annat yrkesprogram, finns det dock samma möjlighet att söka in till yrkeshögskolan (hovslagare)?
    • Julia : Jag vill tipsa om http://www.fragasyv.se/fragor/yrkesprogrammen-i-fara för att jag tycker att Rebecca ställde en mycket aktuell fråga. Du får gärna höra av dig till oss och berätta vad du tycker om problematiken att många söker högskoleförberedande program och för få - till yrkesprogrammen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ann-Sofie,
    det finns idag grundutbildning till Hovslagare på två yrkeshögskolor:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/flyinge-ab/hovslagare-grundutbildning
    och
    http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/hovslagare-grundutbildning1

    Man får grundläggande behörighet till yrkeshögskola efter vilket som helst gymnasieprogram, om man får gymnasieexamen (och inte ett Studieintyg). Särskild behörighet till hovslagare är B-körkort och praktik hos hovslagare /lite olika lång tids praktik krävs för de två utbildningarna, se på länkarna ovan/.

    Din elev kan gå vilket som helst gymnasieprogram och inriktning. Om hen tar ut Gymnasieexamen, får hen allmän behörighet till yrkeshögskola.
    Om det blir konkurrens om platserna på Hovslagare-utbildningen, kan det visa sig vara fördelaktigt att ha gått ngt. på gymnasiet "som har med saken att göra" - för att det är ett extra Plus i kanten vid urval och speciellt om man inte blir behörig /inte får gymnasieexamen, utan bara Studieintyg/ - kan man ändå antas till en YH utbildning "på undantag" om bedömning görs att personen har förutsättningar att klara utbildning.
    Det är, alltså, formellt sett - alla gymnasieprogram som ger behörighet. Personligen tycker jag det är bäst att gå NB, inriktning djur - då har man bättre förutsättningar att komma in, klara av utbildning till Hovslagare och sedan få jobb och trivas med jobbet som Hovslagare.

    bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare