Noor
    Hej jag tror jag kommer gå ut med minst 172 merit poäng men annars kan upp då 190. Frågan är kan jag komma in i ekonomi linje eller juridik linje?
    • : Hej! Det är svårt att svara på, går du ut gymnasiet eller grundskola. För om det är gymnasiet du går ut så kanske du menar 17,2 eller 19,0. För det går nämligen inte får 172 då man endast kan få 20/17,5/15/12,5/10/0 beroende på betyget på respektive ämne. Max kan man ha 340, och hur man än kombinerar siffrorna kan inte det sista talet bli något annat än 0/2,5/5/7,5/. Nu försvårade jag säkert allt i onödan men aja :). Om du nu menar om du kan komma in på ekonom eller juridikprogram på universitetet med antingen 17,2 eller 19,0 beror på vart du söker. För civilekonom krävdes minst 17,7 (LTH) termin HT14. För ekonom krävdes minst 15,9. För att komma in på juristprogrammet krävdes minst 20,8. Kolla på antagningsstatistik här: statistik.uhr.se Om du menade grundskola trots allt så vet jag inte, då jag inte vet vilken ort du syftar på. Hoppas mitt svar var till hjälp. Om du väntar får du snart svar från SYV, de kan ha något att tillägga. Kolla också: http://www.yhguiden.se/ Det kanske finns någon utbildning som intresserar dig där. Kolla också studera.nu MVH,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Noor!

    Jag vill vara säker att jag svarar på rätt fråga. Du skriver om "172 merit poäng" och det är max 2,5 Meritpoäng man kan få. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Jag ser att du är 18 år och borde i så fall gå åk2 eller 3 på gymnasiet. Du frågar, alltså, om du kan med dina betyg komma in på utbildningar i Ekonomi och/eller Juridik på högskola/universitet? I så fall kan du hitta info på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Antagningsstatistik/

    Om du undrar angående komma in på gymnasiet - Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi eller Juridik - då önskar jag att du återkommer och förklarar lite mer kring din fråga: var du läser nu - och vilken utbildning du vill komma in på.

    Bästa hälsningar
    ANNA