Nathalie
    Hej!
    Jag fick högskoleprovsresultatet idag och fick tyvärr inte det jag ville få. Jag vill läsa till optikerprogrammet och behöver 0.8 minst men fick 0.6 istället. Finns det någon chans att komma in eller måste jag göra om provet igen?

    Mvh Nathalie

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie!
    ingen kan på förhand veta vilket resultat från högskoleprovet som kommer ge plats på en högskoleutbildning. Antal utbildningsplatser "ställs mot" sökandes meriter/resultat från HP. Man ser först i efterhand vilket resultat som gav plats. Skulle det bli så att du inte kommer in, kan du försöka få högre resultat nästa gång du gör högskoleprovet. Du kan också ha tur och komma in med samma "gamla" resultat nästa gång du söker samma utbildning (för att antagningsgränsen kanske går ner, vilket brukar hända om antal utbildningsplatser utökas, eller om utbildningen blir mindre populär av någon anledning).

    • Nathalie : Tack så jätte mycket för svar! Optikerprogrammet går ju tyvärr bara på höstterminen så tror nog att det är anledningen till varför jag är nere och har ångest för jag tror nog inte jag hade varit så nere om programmet även startade på våren. Får nog kämpa igen :)
    • Mikael :

      Vi hoppas du kommer in på Optikerprogrammet, men du kan också ta en titt på andra utbildningar: t.ex på en yrkeshögskoleutbildning Optikerassistent.

    • Nathalie : Tack så mycket. Det hoppas jag också. Är intresserad av optikerassistent också men tyvärr så ansökte jag sent så det är försent nu. Får se vad som händer :)
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer