Hej Nina,
    yrkeshögskoleutbildningar kan göra undantag och kan ta in även obehöriga (detta till skillnad från utbildningar på högskola-universitet).
    Jag tänker först och främst på att dina betyg är över 25 år gamla. Du kan ha lärt dig mycket mer eller kanske tyvärr glömt mycket inom de ämnena du läste då, fram till 1995. Hur dina faktiska kunskaper ser ut idag kan skilja sig väldigt mycket från de formella betygs-nivåerna som du fram till 1995 har uppnått.
    Konstigt nog gäller betygen ändå, även om de är jättegamla. Men hur är det med de faktiska kunskaperna? Om en yrkeshögskoleutbildning uppger att särskild behörighet är "ma 2 , engelska 6, svenska 2, och naturkunskap 2" så krävs det de faktiska Kunskaperna som de kurserna ger och "det hjälper inte" att man kanske har betygen som motsvarar de kurserna och man kunde det för 25 år sedan, men har glömt fram tills nu. Att komma in på en utbildning är första steget, sedan ska man också klara hela utbildningen och ta ut examen i slutet. Har man inte tillräcklig kunskapsgrund blir det tufft och kanske t o m leder till att man tvingas hoppa av eller genomgå utbildningen men utan att ta ut examen och utan tillräckliga studieresultat att uppvisa till CSN (om man tar studiemedel).
    Du skriver att du kom in på lärarutbildningen. Det finns många lärarutbildningar som kräver olika kurser för särskild behörighet. Krävdes det matte 2 eller naturkunskap 2 för särskild behörighet till den lärarutbildningen som du kom in på?
    Jag tänker så här: om du har svenska som modersmål eller har bott i Sverige i många år och har studerat och arbetat i Sverige i många år, så är inte svenska ngt.hinder för dig vid ansökan till en yrkeshögskoleutbildning. Vad gäller matematik, då råder jag dig att räkna igenom kursen Matematik 2 på matteboken.se/lektioner/matte-2 och se om det är lätt för dig och du kan hela kursen eller om du får kämpa och inte klarar av alla uppgifter i den kursen.
    Vad gäller engelska så ingår kursen Eng6 i grundläggande behörighet till högskolestudier, men för dig med äldre gymnasiebetyg, så gäller det den grundläggande behörigheten som gällde tidigare, alltså krävdes det mindre engelska än vad som det gör nu. Hur mycket du kan inom naturkunskap (de facto) är också en viktig fråga. De tidigare kurserna i naturkunskap på gymnasiet var inte identiska (alltså innehållet skiljer sig) från de kurserna som gymnasieeleverna läser idag... så här är det också "ett hinder" kan man säga: ponera att du blir antagen till en yrkeshögskoleutbildning (vilket är mycket möjligt att du blir) men sedan blir det kämpigt pga dina förkunskaper inte är tillräckliga.
    Om ansvariga för en utbildning tar in dig på utbildningen då har de gjort bedömning att du har en rimlig hans att klara utbildningen men de kan inte veta det garanterat (de gör en uppskattning/bedömning). Och yrkeshögskola kan även ta in som i formell mening saknar behörighet; t.ex kan en person genom sin långa arbetslivserfarenhet förvärvat kunskaperna trots att hen ej har läst de rätta kurserna.
    Jag vill råda dig att boka tid med SYVkomvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta upp frågan (med komvux) om att göra nivåbedömningar i de ämnena som krävs för särskild behörighet till den utbildningen som du vill söka till. Nivåbedömningen ger inte några betyg men visar på vilken nivå personen befinner sig i det aktuella ämnet.
    SYV på komvux kan också titta på dina "gamla" gymnasiala betyg och ge dig svar om vilka kurser som du har formell behörighet i (med hjälp av bedömningshandboken eller så kontaktar hen betygsexperterna om det behövs).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    • Student : Tack snälla jag förstår vad du menar . Undra de på själva yh utbildningen kan bedöma vad som krävs . Jag kontaktar dem. Tror inte att hållbarhetskurserna kräver så mycket ma/naturkunskap .
    • Anna : 'bra, kontakta de ansvariga för utbildningen och lycka till'!