Signe
    Hej, jag är sugen på att söka socionomutbildning på Göteborgs Universitet. Jag räknade ut mitt snittbetyg och om jag inte räknat fel så har jag 15.84, min fråga är om det finns någon chans att jag kan bli antagen med den poängen eller är den alldeles för låg? Jag uppfyller kraven när det gäller kurser som skall vara godkända, alltså: Grundläggande behörighet + Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Signe,

    tyvärr verkar ditt meritvärde vara för lågt.
    Antagningsstatistik för Socionomprogrammet (Göteborgs universitet) visar på att antagningsgräns under de senaste 3 åren ej åkte längre ner än 17.47 någon gång... faktiskt. :(
    Men du förlorar inget på att göra ansökan. Så, det finns ingen anledning att avstå göra ansökan. Men jag tror tyvärr, att chansen är mycket liten att du skulle komma in.
    ***
    Tips! kika på andra, liknande, yrken och på yrkeshögskoleutbildningar, t.ex:
    stodpedagog-hermods-distans-goteborg

    • : Hej, tack för svar! Vad kan jag göra för att få högre poäng, är det att läsa fler kurser eller kan jag läsa kurser jag redan läst och få ett bättre betyg, hur gör jag det isåfall? :)
    • Anna :

      Du kan alltid göra ansökan till komvux, men om du redan har godkända betyg är det svårt (kanske t o m omöjligt) komma in på samma kurser. Det kallas för "konkurrenskomplettering" och komvux brukar inte ha råd att ge plats, tyvärr. Nya kurser, som inte redan finns i ditt examensbevis skulle räknas in endast om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.
      Om du idag inte har max merit/extrapoäng (som är 2.5) kan du i så fall se om du kommer in på engelska 7, moderna språk 3 och 4 eller högre mattekurser, på komvux.
      Prövningar - är det realistiska alternativet att höja sitt meritvärde på. Om du i ditt examensbevis har t.ex matte 1b och 2b, kan du göra prövningar i matte 1a och 2a och i fall du får högre betyg kommer de högre betygen räknas in i stället för de lägre betygen, i det meritvärde med vilket du prövas i BII, kompletteringsgruppen.
      I de övriga kurser som ingår i ditt examensbevis måste du höja betygen i exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis. I Gymnasiearbete kan man inte höja betyget, för E är det högsta man kan få, men det betyget räknas ju ändå inte in i jämförelsetal/snittbetyget. Kika på info på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng och
      Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att diskutera de olika alternativen. Lycka till!