Lina

    Jag vill söka till programvaruteknik på mittuniversitetet men har inte någon kunskap inom området. Därför ska jag läsa en kurs på komvux för att få förkunskaper. Men jag såg att programmet på universitetet kräver matte 3b eller 3c. Om jag läser programmering på komvux- räcker det för att komma in på programmet jag vill, eller måste jag ha behörighet i matte ändå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    om en högskoleutbildning kräver - för särskild behörighet - matte 3, då måste du ha godkänt betyg i matte 3. Man kan inte ersätta behörighet i matte med kurser i andra ämnen, det går inte; och högskola-universitet i Sverige tar inte in obehöriga. Så, du måste få godkänt betyg i gymnasial kurs matte 3b eller 3c.
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare