Marija

    Hej! I framtiden om jag tänker långt fram vill jag bli en HR-chef, och som jag då förstått det som så ska man ju då gå ett personalvetarprogram, men alla personalvetarprogram på olika högskolor/universitet verkar ha olika kurser? Jag har siktat in mig på ”Kandidat för personal och arbetsliv” programmet på Uppsala, räcker den för att så småningom blir HR-chef?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Marija,
    det programmet du valde kan mycket väl leda till - på sikt - kunna bli HR-chef/Personalchef.
    Men det är inte lätt att ge svar på, egentligen... Känner t.ex till att en person med socionomexamen och med mångårig erfarenhet som skolkurator fick jobbet som HR-chef (inom ett utbildningsföretag var detta...).
    Alltså, det kan också hända att man med vilken tidigare eftergymnasial utbildning som helst kan få chans att bli HR- eller Personalchef; detta om arbetsgivaren tycker att erfarenhet inom rätt bransch är viktigare än utbildning just inom "personalfrågor".
    Någon form av eftergymnasial utbildning behöver man, dock, hur som helst, ha. Jag tror nämligen inte att man kan bli HR- eller Personalchef med endast gymnasiekompetens (men helt kan man inte utesluta att det heller om man har lång erfarenhet inom sin branch och uppvisar egenskaper som arbetsgivaren värderar högt).

    Sammanfattning
    Eftersom yrken inom "personalhantering" är i Sverige icke-reglerade, får arbetsgivare anställa vem de vill, med vilken utbildning som helst.

    Hälsningar
    Mikael