DanBog

    Hej! Enligt flera elever och lärare på min skola så räknas inte betyget i individuellt val med när jag ska söka till högskolan. När jag pratar med syv på skolan så får jag inget riktigt svar på frågan. På vår skola har man bestämt att naturarna (natnat) ska gå naturvetenskaplig specialisering i trean. Jag vet att jag inte kommer få ett bra betyg men behöver det till högskolan. Värt att nämna är att jag går utökat program i och med att skolan har bestämt att vi ska gå naturvetenskaplig specialisering. Så, frågan är: Kommer betyget i den kursen räkans när jag ansöker till Högskolan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till svenska högskole-universitetsutbildningar söker man (i betygsgrupper) med Meritvärde.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Har man inga meritpoäng,blir jämförelsetal = meritvärde.
    Om meritpoängen var god läs på gymnasieGuiden.se/merit

    Jämförelsetal är detsamma som snittbetyget.
    Vilka betyg räknas in i snittbetyget? Om eleven läser ett "vanligt program" ej utökat - då räknas alla betyg in (förutom E i gymnasiearbete), alltså 2400poäng räknas in (betygen i de kurserna). Betyget i GA, gymnasiearbete räknas inte in.
    ********
    Om eleven får examensbevis med utökning (läste utökat program), då har hen examensbevis med en eller flera kurser markerade med "U". De kurser som är markerade med U (betyg i de kurserna) räknas in i 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I andra fall räknas inte U-betygen in och har i så fall ingen påverkan på elevens meritvärde.
    Alltså, om betyget i kursen Naturvetenskaplig specialisering blir i ditt examensbevis U-kurs (markerad med U) då kommer inte det betyget påverka ditt meritvärde; detta för att den kursen inte krävs för särskild behörighet och inte heller ger meritpoäng.
    Förresten, kan du vägra läsa utökat program. En gymnasieelev behöver inte läsa på mer än heltid. Du har rätt att läsa ett vanligt program utan någon utökning, alltså läsa endast på heltid (2500poäng spridda på tre läsår).
    Kurserna inom individuellt val (200 poäng) är vanliga kurser, ej U-kurserna, och betyget i de räknas in i elevens snittbetyg/jämförelsetal.

    Studie- och yrkesvägledare
    • DanBog :

      Jag glömde också fråga: kommer mitt betyg i modersmål på gymnasienivå räknas med i snittbetyg som krävs för högskoleutbildningen

    • Milla :

      Beror på hur ditt examensbevis ser ut: om modersmål harU-markering-nej. Utan U-markering Ja.