Sarah
    Hej !

    Jag har nuvarande 2600 poäng på mitt gymnasie examensbevis.
    Efter gymnasiet läste jag mattematik 3 samt kemi 1på komux men dem har jag F i.

    Jag ska läsa till optiker och då behöver jag läsa till naturkunskap 1a2,samhällkunskap 1a2 samt naturkunskap 2 .

    Med alla dessa ämnen så kommer jag upp till 3000 poäng !

    Jag kommer även läsa Engelska 7 för att få meritpoäng och då får jag 3100 poäng.

    Vad gäller när jag ska söka till högskolan ? Jag ska ju endast ha 2500 poäng?
    Kommer jag få välja bort vilka ämnen jag inte vill ha med?
    Tex. dem som jag har dålig betyg i ? och isåfall hur går jag tillväga för att välja bort ämnen
    • Julia : Vilken kurs har du i ditt examensbevis som "U", alltså markerat som Utökad kurs?
    • : Matematik 2
    • Anna : Har du godkänt betyg i U-kurs matematik 2? för det är också viktigt om du har F eller godkänt betyg i en U-kurs.
    • : Hej Anna. Jag är godkänt i matematik 2
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag antar att du har godkänt betyg i matematik 2 som är U-kurs i ditt examensbevis. Det betyget kommer också räknas in pga den kursen krävs för särskild behörighet till Optikerprogrammet.
    Betyget i GA, gymnasiearbete räknas inte in. Då kommer 2500p.kurser från ditt examensbevis räknas in, alltså alla utom GA.
    Sedan kommer även betygen räknas in som du får i kurser som krävs för särskild behörighet + även betygen i kurser som ger dig meritpoäng, alltså kommer 3.ooo poäng räknas in i ditt meritvärde när du söker till optikerprogrammet.
    Det är Inte så som många verkar tro att man skulle kunnat välja bort lägre betygen, nej.
    Kurser i examensbeviset är låsta och alla betyg räknas in. Och sedan räknas även in betygen i kurser man läste efter gymnasiet om de kurser krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng. På så sätt kan väldigt många kurser räknas in i meritvärdet.
    Mvh
    ANNA

    • : Tack för svar Anna . Om jag har förstått rätt så kommer matematik 3 samt kemi 1 ingå i mina betyg när jag söker till högskolan? Observera att matte 3 och kemi 1 läste jag på komvux efter gymnasiet och har F i dem
    • : Så som jag har förstått rätt , kommer 2500 poäng från mitt examensbevis räknas in , samt samhällskunskap 1a2, naturkunskap 1a2 o naturkunskap 2 räknas in , Och om jag läser engelska 7 så räknas det också in eftersom det ger mig meritpoäng ..stämmer detta ? 7