Patricia
    Hej! Jag håller på att samla ihop poäng till en kandidatexamen i Konstvetenskap och har en fråga om högskolepoäng. Förra året så läste jag en a-kurs i Engelska som jag tänkte ha med i min examen, men var av personliga själv tvungen att hoppa av den. Då jag avregistrerade mig hade jag dock fått ihop 21.5 högskolepoäng (av kursens 30 möjliga hp). Min fråga är således om dessa högskolepoäng som jag fått godkänt i kommer kunna inkluderas i min kandidatexamen, eller om det endast är kursen som helhet som kan räknas in? Skulle vara ovärt att inte kunna använda de poäng jag faktiskt pluggat ihop.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia, för att ta med en kurs i en examen måste kursen vara helt avslutad med godkänt resultat. Detta framgår i den lokala examensordningen vid Stockholms universitet, som du kan hitta via denna länk (se kapitel 2.1 i Regelboken): http://www.su.se/utbildning/examen/examensregler/lokal-examensordning-för-stockholms-universitet-1.160827

    Delar av kurser kan alltså inte räknas in. Det måste vara helt avslutade & godkända kurser.

    Jag förstår att det inte är exakt det svaret som du hoppades på men kan tyvärr inte ge dig ett annat svar.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare