Isa
    Hejsan! Jag vill bara dubbelkolla att jag räknat ut min merit rätt. Jag har merit från min gymnasie examen på 15,3 utan gymnasiearbetet. Sedan har jag läst engelska 6, svenska 3, matematik 2 och läser nu naturkunskap 2. Men med de kurser jag läst utöver min examen får jag meriten till 17,3. Stämmer detta? Tänker att de kurser är behörighets kurser för sjuksköterska och är därför merit/kompleterings kurser som lägger till poäng i min merit? Då det är sjuksköterska jag ska söka in till!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,
    gymnasiearbetets betyg räknas inte in. Och kurser som krävs för behörighet (både grundläggande och särskild) räknas in och på så sätt får man snittbetyget. Till snittbetyget lägger man sedan Meritpoängen, om man har några. Det är följande kurser som ger meritpoäng - engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt högre kurser i matematik. Om meritpoängen kan du läsa på gymnasieGuiden.se/merit
    Du frågar "stämmer detta"? men jag vet ju inte vilka betyg i kurserna du har. Jag vet inte heller om du har eller kommer att få några meritpoäng. De kurserna du nämner i din fråga (engelska 6, svenska 3, matematik 2 och läser nu naturkunskap 2) kommer inte ge dig meritpoäng men du har kanske kurser i moderna språk 3 och 4 i ditt examensbevis... Har man inga meritpoäng, blir snittbetyget = meritvärdet. Det är med meritvärdet som du konkurrerar om plats på svenska högskole-universitetsutbildningar. Eftersom du behövde komplettera för behörighet kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen.
    OBS! oavsett vad du eller vi får fram ang.ditt meritvärde, så är det den siffran (meritvärde) som antagning.se räknar fram som kommer att gälla.

    Studie- och yrkesvägledare