Samet
    Hej jag har en gymnasieexamen från 2021. Den är utökad och ligger på 2600p. Har läst eng 7 samt matte 3 med modersmål i 3 år. Jag ansökte till ett par utbildningar Jurist och socionom bland annat. För jurist landade meriten på 18.45 och för socionom 17.95. Nu vill jag ansöka till IT och ekonomi i Malmö, programmet kräver grundläggande behörighet + matte 2. Så frågan är vad min merit landar på gällande det program jag vill söka till. Tacksam för svar,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Samet!
    Skillnaden i meritvärde (18.45 respektive 17.95) är plus-minus 0.5 och det beror på att du i urvalet till juristprogrammet fick 0.5 meritpoäng för matematik2, eftersom den kurser krävs inte för särskild behörighet till juristprogrammet, men den krävs till socionomprogrammet (och då får du inte meritpoäng för matte 2). Eftersom det "nya programmet" som du vill komma in på kräver, precis som socionomprogrammet matte 2 för särskild behörighet, så tror jag att ditt meritvärde blir detsamma som du fick till socionomprogrammet, alltså 17.95.
    Ytterst är det upp till Antagning.se att räkna fram ditt meritvärde. Du uppgav inte fullständiga uppgifter till oss, t.ex vet vi inte vilken eller vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U" (det är 100p.som ditt program är utökat med och det är i så fall en styck 100p.kurs eller 2 st. 50p.kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U"). Det kan i vissa fall vara viktigt vilka kurser som är U-markerade.
    Men utifrån de uppgifter du uppgav i din fråga, så gissar jag på att du kommer till det programmet som kräver grundläggande behörighet + matte 2 få meritvärde = det du fick vid ansökan till socionomprogrammet.