Marcus

    Hej! Har räknat ut mina betyg från gymnasiet men det konstiga är att när jag räknar och delar allt ( som det står på antagning.se) så får jag enbart 12,5. Men när jag räknar ut på andra sidor där man ser alla ämnen och lägger till betyg och antal poäng så får jag runt 13-14 i meritpoäng? När jag lägger till svenska 3 och engelska 6 som extra ämnen så sänks mitt meritvärde? Hur funkar detta? På dessa sidorna där betygen står så är det enbart 1200 poäng, hur funkar det när man skall ansöka till högskola/universitet? Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,

    vi rekommenderar Räknehjälp på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/Rakna-ut-ditt-meritvarde/Raknehjalp

    Till högskola-universitet konkurrerar du i betygsgruppen/grupper med MERITVÄRDE.
    Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + ev.Meritpoängen
    Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Att ha meritpoäng* är inte obligatoriskt. Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde
    _____
    * maximalt antal meritpoäng man kan ha är 2,5
    Det högsta meritvärde man kan få är 22.5 (högsta jämförelsetal 20.0 - om man har alla A-betyg + max antal meritpoäng).

    Du kan enkelt göra en "uppskattning" - Betyget i gymnasiearbete som ingår i ditt examensbevis, räknas inte in. Du har då 2400poäng "vanliga kurser" i ditt examensbevis. Har man alla C betyg, blir jämförelsetal 15.0 (har man alla E betyg blir jämförelsetalet 10.0); har man alla A betyg, blir jämförelsetalet 20.0
    Alla kurser från examensbeviset räknas in, förutom GA, gymnasiearbete.
    Om du i ditt exam.bevis har "U"kurser, alltså utökat program, gäller särskilda regler - återkom om det i så fall.

    Om du har betygen i svenska 2,3 och engelska 6 utanför exam.beviset (om du har exam.bevis från ett yrkesprogram), så räknas de kurserna ändå, som vanliga kurser, som om de ingick i ditt exam.bevis. Även kurser som krävs för särskild behörighet, om de ej finns i exam.beviset, räknas ändå in som om de ingick i beviset.
    Sedan, om man har några meritpoäng (för godkända betyg i eng.7, moderna språk 3och4 eller för "högre kurser i matematik") räknas också in.

    Du kan boka tid med SYV på komvux för att få hjälp att räkna ut ditt meritvärde. Men det är endast det som Antagning.se räknar fram när du söker till högskoleutb., som kommer att gälla. Alla andra uträkningar - om de avviker från det som antagning.se kommer räkna fram - kommer inte gälla. Så det kan vara bäst att försöka höja sina betyg så mycket man kan + när det blir möjligt, göra högskoleprovet.
    vänligen
    ANNA