Aliciaanilsson

    Hej! Jag läste samhällslinjen på gymnasiet där jag gick ut med examensbevis. Nu efter ett par år har jag studerat till undersköterska via komvux. Jag skulle dock vilja söka in till högskola, socionomlinjen nu, men hur räknar jag ihop mitt meritvärde när jag studerat olika? Kan jag välja att enbart söka in på mina betyg från undersköterska utbildningen och då även lägga in mina betyg från samhällslinjen på de kurser som är krav för att söka in till utbildningen (svenska, matte och engelska), eller måste jag söka in med alla betyg jag har? Är det någon specifik summa av kurspoäng som måste finnas för att kunna söka in? Mvh Alicia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om dina betyg från undersköterska-utbildningen är högre än de som ingår i ditt examensbevis från SA, då råder jag dig att boka tid med SYV på komvux för att diskutera om du kan ta ut Yrkesexamen från komvux (mot yrke Undersköterska). Om det går, och du efter utfärdandet av ett nytt examensbevis kommer ha två examensbevis: ett från gymnasiet och ett från komvux, då kommer Antagning.se räkna på det examensbeviset som ger dig högre meritvärde.
    Du måste alltså försöka få ut ett nytt examensbevis från komvux och det kan du endast göra på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I komvux-examen får inte kursen Idrott-och-hälsa1 ingå, så de 100p. "faller bort", men det krävs ju också endast 2400poäng för komvux-examen. Av de 2400p. är 100p.gymnasiearbete eller komvuxarbete som måste ingå med godkänt betyg. Ta in inom 2400poäng även kurserna i svenska 2,3 och engelska 6 (kurser som krävs för grundläggande behörighet) + kurserna som krävs för särskild behörighet till socionomprogrammet: matematik 2 + samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Det är fördelaktigt för dig om du även tar in kurserna som ger meritpoäng, alltså engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller högre kurser i matematik (högre blir - i fall du söker till socionomprogrammet, från matematik 3 och "uppåt"). Meritpoängen är inte obligatoriska men de ger en stor fördel i konkurrensen om utbildningsplats på universitetet (för att de höjer ditt meritvärde). Läs gärna om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/meritpoäng
    Om du inte tar ut ett nytt examensbevis från komvux, då räknas ditt meritvärde på de betygen som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet (det enda examensbeviset som du i så fall har). De "nya kurser" som inte ingår i ditt examensbevis kan räknas endast om de krävs för särskild behörighet Ellet om de ger dig meritpoäng. Alltså, om du t.ex redan läst (efter gymnasiet) någon kurs som ger dig meritpoäng, då kommer betyget i just den kursen räknas in även i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Eller om du efter gymnasiet fick högre betyg i någon kurs som ingår i ditt examensbevis, så kommer det högre betyget räknas in - men endast i kompletteringsgruppen (BII).
    Jag tycker att det är fördelaktigt för dig att försöka ta ut ett nytt examensbevis från komvux och detta av flera anledningar - du kan få högre meritvärde men du kommer också att ha ett tydligt bevis på att du är "behörig" undersköterska med yrkesexamen vilket kan ju aldrig vara fel (du kan i så fall lättare få extrajobb och/eller sommarjobb). Det är mycket möjligt att du redan nu uppfyller kraven för yrkesexamen från komvux, men om det skulle fattas någon kurs, så tycker jag du vinner på att läsa den kursen i så fall och sedan ta ut yrkesexamen från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare