William

    Jag gick Bygg & Anläggning inriktning husbyggnad. När jag skrivit in alla ämnen samt betygen och sedan klickar för att se vad jag har så står det 0. Är det något jag gör fel? Har dubbelkollat så jag skrivit rätt flera gånger...

    • Anna :

      Är det i Räknehjälpen på Antagning.se eller var du har skrivit in dina betyg?

    • : Jag har testat där bla. Även andra men framförallt den sidan
    • Anna : Om du följer anvisningarna på Antagning.se (Räknehjälpen) och det inte funkar - kontakta Antagning.se - fråga om det är ngt tekniskt problem. testa imorgon... ibland är det tillfälliga tekniska störningar.
    • Anna : Läs också mitt Svar, nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kommer du söka till högskola-universitet? För att annars så spelar det inte så stor roll vad snittet av dina betyg är..

    Om du t.ex söker till yrkeshögskola, så görs det en "sammantagen bedömining" inkl. din arbetslivserfarenhet, din motivation, tester och intrevju - och betygen spelar endast "viss roll" men inte avgörande.
    Har du slutbetyg eller examensbevis?
    Om du gick ut gymnasiet år 2014 eller senare borde du ha Exam.bevis; innan dess fick avgångseleverna Slutbetyg.
    ****
    Det är inte så svårt att "uppskatta" snittet, t.ex betyget C eller VG motsvarar 15.0... man ser ganska snabbt hur jämförelsetalet blir på ett ungefär...
    Sedan spelar det stor roll om du har några MERITPOÄNG. Max meritpoäng är 2,5 och plus-minus 2,5 gör väldigt mycket för ditt meritvärde: söker man till högskoleutbildning i Sverige, konkurrerar man med MERITVÄRDET och inte med "snittet"/Jämförelsetalet.

    Du skriver att du gick BA/husbyggnad; Har du fått just Examensbevis? Har du godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6? Många högskoleutbildningar kräver även särskild behörighet, t.ex godkända betyg i matematik 2 eller 3.
    Det är endast om man är behörig (har både grundläggande och särskild behörighet) som man kan konkurrera om plats på högskola-universitet i Sverige. Oavsett hur höga betyg man har och även om man fick högt på högskoleprovet men är obehörig (saknar grundläggande eller särskild behörighet) kommer man inte delta i konkurrensen om utbildningsplats.
    Om du är behörig och söker till höskoleutbildning i Sverige, gör du ansökan på www.antagning.se och du behöver inte själv räkna på dina betyg; det kommer Antagning.se att göra. Oavsett vad du eller vi räknar fram, är det Antagning.se´s beräkning som kommer att gälla.