Najma
    Hej!
    Jag tänkte bara fråga ifall ni räknar bort de två sämsta ämnena i 9 vårbetyg, isåfall om jag tar bort franska kommer ni räkna bort två till eller bara en?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag måste först betona att det inte är Gymnasieguiden som hanterar ditt slutbetyg i nian - vi är en informationssida där vi hjälper till med information och frågor om gymnasiet, inget annat.

    Din antagningspoäng i ditt slutbetyg kommer basera sig på dina sexton bästa betyg och om du läser ett språk så blir det sjutton bästa betyg. Tar du bort franskan och inte läser modersmål så blir din poäng basert på dina sexton bästa betyg och då tas inget betyg bort för då har du precis sexton. Hoppas du förstod. /Lena, Syv