Malin
    Hej!
    Jag har precis gått ut första ring på gymnasiet i Samhällsvetenskapsprogrammet med hyfsat bra betyg. Efter gymnasiet så funderar jag på att söka till "Affärsjuridik" på Linköpings universitet. I nuläget så verkar mina betyg vara bra för att jag ska kunna komma in på programmet, men min fråga är om de på Linköpings universitet kommer att räkna med meritpoängen (2,5 som jag kan få via moderna språk 3+4 och Eng 7) eller inte? För jag fick höra att vissa universitet endast räknar med jämförelsetalet som meritvärde och tar inte med meritpoängen. Hur ser det ut på just "Affärsjuridik", undrar jag? :)

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är de Privata lärosäten som kan välja att inte räkna med meritpoäng ...

    De statliga lärosäten räknar med meritpoäng (i alla fall - än så länge). Det finns förslag på att ändra meritpoängssystemet eller helt ta bort det, men inga beslut är ännu tagna.

    Så, tillsvidare gäller: statliga lärosäten räknar med meritpoäng och du bör därför få 2,5 i merit för godkända betyg i eng 7 och moderna språk 3&4.