michelle
    Hej! jag går andra året på samhällskunskapslinjen i Eslöv och har en fråga gällande merit.
    Räknas alla betyg/kurser in när man söker till exempelvis läkarlinje?

    I mitt fall har jag:
    ...godkänt i alla ämnen, och vet med säkerhet att jag kommer blir godkänd i allt även i trean.
    ... läst eng7 parallellt med eng6 och spanska steg 4 i tvåan och kommer att läsa ma3b i trean vilket tillsammans bör ge mig 2,5 meritpoäng
    ... inte läst någon utökad kurs, men ämnet i fråga är modersmål (thailändska) som jag läst även i tvåan (två kurser i tvåan tydligen)

    Jag har nämligen kommit fram till ett snitt (multiplicerat betyg med kurspoäng, dividerat osv) som blir högre om jag utesluter ett av de tre modersmåls betygen (C).

    Min fråga är då om systemet är likt det som gäller för högstadieelever som söker till gymnasium, där man bara räknar de x-antal bästa betygen. (Totalt har jag läst tre modersmålskurser). Kan jag "ta bort" vissa ämne när jag söker till uni/räknar merit?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michelle!

    systemet är lite annorlunda när man söker till högskola. Om du inte läste några utökade kurser, räknas in alla betyg, förutom betyget i Gymnasiearbete, in i ditt jämförelsetal. Du kan inte ta bort betyg i någon kurs som finns i ditt Examensbevis.

    Angående behörighet till Läkarprogrammet. Det är Matematik 4 som man behöver (bland annat). Du skriver att du ska läsa Matte 3b i åk3. Utan godkänt betyg i matematik 4 är du inte behörig till Läkarprogrammet i Sverige. Övriga kurser som krävs för Särskild behörighet är Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2.

    Angående meritpoäng: till läkarprogrammet kan du inte få meritpoäng för matematik 3b. Du kan få meritpoäng för matematik för matte 5 och mattespecialisering (eftersom behörighetskravet i matematik är matte 4). Men om du har godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4 - får du sammanlagt max i merit (du får 1.0 i merit för eng7 och 1,5 för moderna språk 3 och 4). Läs om reglerna kring meritpoäng här>>

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : tack för svaret! Jag tog bara läkarlinjen som exempel. Men jag har läst spanska 3&4 samt Eng7, och detta har väl nu gett mig 2,5?
    • Anna : Det finns några få utbildningar som kräver Moderna språk 3 för behörighet, t.ex om man vill bli lärare i språk. Och i så fall ger inte moderna språk 3 meritpoäng, men till alla de utbildningar som inte kräver moderna språk 3 för särkild behörighet, får du 2.5 i merit, som är max.
    • : Aha, okej det är ju bra å veta! Så om vi säger att jag söker till läkarlinjen så har jag max merit nu isåfall? Efterosom att jag har läst sp3,4 samt eng7?
    • : Och dessa gäller om jag söker in på lärarlinjen?
    • : Läkar***
    • Anna : Ja. Eftersom läkarprogrammmet kräver inte moderna språk 3, då får man 0.5 i merit för moderna språk 3. Och för moderna språk 4 och eng7 får ma var sin 1.0 i merit. På så sätt blir det max i merit.
    Läs alla kommentarer