Hej Julia,

    vill du söka tillhögskola/universitet? Har du Examensbevis? Det är nämligen olika regler för sökande som har Slutbetyg och de som har Examensbevis.

    • : Högskola, examensbevis ? Jag har ju mina slutbetyg i barn o fritids det va det jag läste på gymnasiet. Sen efter gymnasiet läste jag vård.
    • Julia : Till högskoleutbildning konkurrerar man i Betygsgrupper med sitt MERITVÄRDE. I meritvärde räknas det de betygen man har i sitt Examensbevis; av de betyg som inte finns i examensbeviset räknas endast in betygen som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng /meritpoäng ger endast engelska 7, moderna språk 3och4 och Högre kurser i matematik/.