Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Albin,
    det kommer spela stor roll Vilka kurser som i ditt examensbevis kommer bli markerade med "U" - utökat program. U-kursernas betyg räknas in i jämförelsetalet endast i 2 fall: om kursen krävs för behörighet eller om den ger meritpoäng; i andra fall räknas inte U-kurserna in.
    Om du läser på ungdomsgymnasiet, ingår 2500p. som "vanliga kurser" och i ditt all kommer alltså 250p. vara markerade som U-utökat program, men vilka kurser det blir - vet inte vi här på fråga syv utan du bör kunna se det i din studieplan; prata annars med syv på din skola.