Emil
    Jag slutar snart 2:an och går teknik. Totalt kommer jag att ha läst 2900 poäng när jag går ut, alltså 400 poäng mer än vad man brukar göra (kommer även att ha 2,5 i extra meritpoäng). Kommer alla kurser jag läst att räknas med i mitt meritvärde när jag går ut? För jag läser en del pajaskurser som inte har något med Teknik att göra, som t.ex. Bild och Form, men som tyvärr skolan av någon anledning har valt att ta med i programmet. Alltså så har jag en del ämnen som sänker mitt slutgiltiga värde rätt grovt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emil!

    Se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf
    och längst ner Programstrukturen: hur innehåll i teknikprogrammet får se ut.
    Valbara kurser är det Programfördjupande, Individuellt val och - i ditt fall 400 poäng "utökade kurser".

    När Examensbeviset innehåller fler än 2500 poäng, bör de "överstigande" kurser markeras som "utökade".
    De "utökade" kurserna räknas in i Jämförelsetal enbart om de
    1. krävs för behörighet till just den högskoleutbildning som du söker
    2. ger Meritpoäng.
    I alla andra fall räknas inte dem in i ditt Jämförelsetal.

    Exempel: "Bild och form" - om den kursen skulle vara markerad som "utökad", skulle inte betyg i den räknas in i ditt jämförelsetal, eftersom den kan inte ge meritpoäng men i fall du skulle söka en högskoleutbildning som kräver den kursen för behörighet, då skulle betyget i den räknas in i Jämförelsetal.

    Frågan är om du verkligen behöver läsa 2900 poäng? Det går kanske "möblera om" i din Studieplan - så att du läser färre antal poäng, skippar de kurserna som inte krävs för behörighet, ger inga Meritpoäng och som du inte är speciellt intresserad av.

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    • Anna : När du läser med högre studietakt än heltid, har du mindre tid för varje enskild kurs & riskerar med det att få lägre betyg än du annars kunde ha fått. Läser man för intensivt under längre tid, kan det också påverka din hälsa negativt. Vi rekommenderar att i första hand läsa heltid, inte mer. Det kan givetvis finnas bra anledningar att läsa flera kurser och det kan gå mycket bra, men det är inte det som vi rekommenderar i första hand.