Uno

    Hej! En kort fråga bara, jag kom inte in på det som jag ville detta år, så jag läser för tillfället på ett program som inte intresserar mig särskilt mycket. Trots allt så kommer detta år förbereda mig på högskolestudier, så att jag är väl förberedd när jag förhoppningsvis kommer in på det jag vill nästa år. Det som däremot oroar mig, är mitt GPA. Jag drömmer om ett år som utbytesstudent på det programmet som jag vill komma in på, men då behöver man ett visst GPA, som så vitt jag har förstått, är ett betygssnitt från högskolan. Det jag då undrar, är om det är betygssnittet på programmet man läser som räknas, eller alla de kurser och dylikt som man har läst på högskolan som räknas in i ens GPA. Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Abbas,
    Grade Point Average (GPA) brukar räknas ut på gymnasiala betyg. Om det utländska universitetet där du vill läsa, kräver ngt annat, fråga där vad de vill att du ska inkomma med.
    För övrigt, om du gör ditt bästa i varje kurs du läser så gör du ditt bästa. Fler studier kan inte ligga dig till last. Om de studier du bedriver inte krävs för vidare studier, då bör de räknas in endast om det är till din fördel.

    Vänligen
    L.

    Liselotte