Anoni
    Hej!

    Jag läser ett 4e år på gymnasiet och kommer att ha läst över 2500 kurspoäng vid årets slut. Inkluderas alla kurser i meritvärdet? Eller finns det någon viss mängd poäng man räknar ihop av sina bästa betyg?

    Det fjärde året läser jag till en gymnasieexamen men har även utökat min kursplan. Det finns flera kurser som jag läste som jag inte kommer behöva för behörighet och som jag fått sämre betyg på.

    Låt oss säga att jag går ut med 2700 poäng. Räknas allt in i meritvärdet? Isåfall kommer det dra ner min merit.

    Dessutom tänkte jag läsa vissa kurser på komvux, hur blir det med jämförelsetalet/meriten då? Till slut kanske jag har 3000 kurspoäng.

    Hittar verkligen inte svar på detta någonstans. Tack för din tid och tack på förhand för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Det är tyvärr rätt komplicerat men jag ska försöka förklara så tydligt som möjligt.
    Examensbevis från gymnasieskolan inkluderar oftast inga U-kurser (utökade kurser) pga eleverna läser på heltid i 3 år och läser då endast 2500 poäng, men ibland läser eleverna fler poäng/kurser och i så fall blir de "överstigande" poängen, alltså poängen/kurserna som överstiger 2500p. - U-kurser och markeras i examensbeviset med "U". Betyg i U-markerade kurser räknas in i 2 fall: om en sådan U-kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. I andra fall räknas inte U-kursernas betyg in.

    Vilka kurser blir U-kurser i ditt examensbevis?
    Det bör framgå av din Individuella studieplan. Titta i den planen, där bör det på förhand, innan kursen påbörjas, stå i vilken kategori som du ska påbörja läsa kursen. Det är inte vilka som helst kurser som kan bli "u-kurser" (de obligatoriska kurser kan inte bli U-markerade).
    Om man efter det att hen tog ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux läser fler kurser. De blir de "nya" kurser som "u-kurser" alltså betygen i de kommer räknas in i samma 2 fall: om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.

    På så sätt kan jättemånga poäng räknas in i ditt jämförelsetal. 2400poäng från examensbviset kommer räknas in (alla vanliga, ej U-kurser förutom GA, gymnasiearbete) + kanske alla de 200p. som är U-kurser + några komvux-kurser (om U-kurser och komvux-kurser krävs för särskild behörighet eller om de ger dig meritpoäng).
    Exempel: om du vill söka till sjuksköterskeprogrammet och U-kurser blir t.ex Naturkunskap 2 och matte 3, då kommer båda de betygen räknas in: Nk2 pga den krävs för särskild behörighet till ssk-programmet, och matte 3 för att den kommer ge dig meritpoäng.
    Om du senare på komvux läser engelska 7 och matte 4 eller moderna språk 3 och 4 (de de kurser som kan ge dig meritpoäng), kommer alla de betygen räknas in. Kommer du på att du för "din" högskoleutbildning behöver matte 4, fysik2, kemi2 och biologi2, och läser kanske fysik1a och 2 på komvux, då kommer inte betyget i fysik1a räknas in, men i fysik2 kommer räknas in i ditt jämföresletal (pga den kursen krävs för särskild behörighet, om du söker till utb., som kräver fysik2). Och på samma sätt i andra ämnen också.
    Om kraven för examensbevis från gymnasieskolan var god se  - gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen