Olivia
    Hej!

    Har idag 17.63 i merit och vill höja min merit genom prövningar. Jag läser just nu matematik 4 på komvux för att bli behörig till ett visst program till högskolan, om jag läser och blir godkänd i matematik 4 + gör en prövning i Historia 1B och höjer mitt nuvarande betyg kommer båda två ämnena räknas med i min merit till hösten?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Ja, betyget i matte 4 kommer räknas med antingen pga den kursen krävs för behörighet / och om du söker till andra utbildningar där matte 4 ej krävs - kommer den räknas in pga den ger meritpoäng.
    Om du höjer betyget i historia 1b, en kurs som finns i ditt examensbevis, kommer det högre betyget räknas in. Regeln är den att i fall man har flera betyg i samma kurs, då är det det Högre betyget som gäller.