Elizabeth

    Hej! Räknas arabiska 7 som moderna språk? I så fall, det skulle väl ge merit? Vänligen Elizabeth Bolund

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elizabeth!
    Arabiska 7 är en kurs inom ämnet Moderna språk, det stämmer.
    Maximalt antal meritpoäng för moderna språk är 1.5 och det uppnås genom godkända betyg i moderna språk 3 och 4.

    Om kursen moderna språk 3 krävs för särskild behörighet (om man t.ex vill läsa utbildning till lärare i språk eller ett internationellt program), då uppnår man maximalt antal meritpoäng för moderna språk genom kurserna mod.språk 4 och 5 (alternativt att man har godkänt betyg i moderna språk 4 i ett språk och i mod.språk 2 i ett Annat språk). Hänvisning: information om meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng
    ****

    En intressant fråga är: hur räknas meritpoängen om eleven saknar betygen i lägre kurser än t.ex Arabiska 7? Det är en intressant teoretisk fråga, som i mina ögon saknar praktisk betydelse (för att det är i praktiken omöjligt att i Sverige få betyget i Arabiska 7 - hittar inte någon gymnasieskola eller komvux i någon kommun som skulle erbjuda undervisning i den kursen, och om det ej finns pågående undervisning, så får inte heller prövningar erbjudas - detta enligt skolverket). Om en person har bedömning från UHR (universitets- och högskolerådet) att hen i sin utländska gymnasieutbildning har godkänt kurs som motsvarar Arabiska 7, då har hen ju Utländska gymnasiebetyg och får inte några meritpoäng, över huvudet taget utan får i stället Meritpoängs-kompensation (vilket är "en annan femma"... :).

    Studie- och yrkesvägledare