Elev

    Hej, jag har C i engelska 6 men skrev prövning och redan vid listning delen kände jag att det inte kommer räcka för att få A. Jag struntade i att skriva Reading och writing och lär ju få F / Oskrivet och undrar att det inte blir så att jag får F i kursen när jag söker universitet? Tack

    • Elev :

      Jag vill även tillägga att jag söker inom BII om det spelar ngn roll. Har tidigare haft prövning i eng 7 och då höjdes mitt betyg.

      Dvs om betyget från prövningen inte räknas, kommer min ansökan som BII antas som mitt betyg från BI samt Eng 7 prövningen som är mitt enda kompletterande betyg? Svårt att förklara men hoppas ni förstår vad jag menar

    • Milla : Antagning.se prövar dig i alla de urvalsgrupper där du kan prövas. Om du är behörig utan kompletteringar, prövas du i BI. Om du genom en komplettering höjt ditt meritvärde, prövas du i så fall samtidigt även i BII. I varje urvalsgrupp har du en ny chans! Lycka till!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dany!
    om man har flera betyg i samma kurs, då gäller det högre betyget.
    Alltså i ditt fall: om du har C i kursen engelska 6 men sedan får lägre betyg (D, E eller F) då står betyget C kvar och det blir som om du inte gjort prövning i eng 6. Du kan alltså bara "glömma" att du gjort prövning i eng6 som om det aldrig har hänt.

    Vad gäller i vilken eller vilka urvalsgrupper du kommer att prövas till svenska högskole-universitetsutbildningar, så det är väl exakt samma situation som var innan du gjorde prövning i eng6 för att den prövningen kommer inte att "gälla" om du får lägre betyg än du redan har.

    Studie- och yrkesvägledare