Förälder

    Om man efter 3 år (slutar på waldorf 2023) på ett Waldorfgymnasium inte läst klart 2500p utan vill komplettera med de sista kurserna på Komvux. Kan kurserna från Waldorf då räknas ihop med kurserna på Komvux för att skapa en gymnasieexamen/ ett examensbevis på samma sätt som om kurserna lästs på en vanlig gymnasielinje?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    vi fick nu svar från Waldorfskolefederationen,
    som lyder: "Waldorfgymnasieena läser särskilda varianter av Natur, estet och samhällsprogrammet, vilket innebär att de får betyg som alla andra gymnasier, och därför kan komplettera på komvux. Enda undantaget är eurytmi och konsthantverk som visserligen har status som nationella kurser, men som inte går att komplettera på komvux".

    • Förälder : Tack för svar! Om man har godkänt i Eurytmi och Konsthantverk från tiden på Waldorfgymnasiet, får de kurserna då räknas in eller behöver de poängen ersättas med andra kurser?
    • Anna : vi ställde även den frågan till Waldorfskolefederationen, inväntar svar. Du kan också vända dig till komvux i den kommunen där personen som frågan gäller, är folkbokförd. På komvux är det rektorn som är ytters ansvarig. Vi ställde frågan även till skolverket, inväntar svar. Min gissning är att man borde kunna ta in de kurserna i examensbevis från komvux, men helt säker är jag inte; jobbar inte på komvux.
    • Förälder : Tack, återkom gärna när/om du får svar! Jag har varit i kontakt med syv på vuxenutbildningen i aktuell kommun och det var hon som ifrågasatte lästa kurser på Waldorfgymnasiet, att hon skulle behöva läsa om hela gymnasiet även fast hon har betyg i ca 1700p.. För mig har det varit självklart att de ska räknas lika som på andra skolor eftersom de får betyg satta efter samma system/mall så jag hade aldrig ens tänkt någon annan tanke innan..
    • Anna : SYV på komvux kan ta kontakt med betygsexperter på skolverket. Du kan också själv ringa till skolverket, 08-52733200. Jag vill råda dig att även prata med personal på gymnasiet, Waldorfgymnasieskola som frågan gäller; de borde ha erfarenhet av att deras elever kompletterade sedan på komvux (jag kan inte tänka mig att de inte haft sådana fall förut och de eleverna kommer kanske från olika kommuner, så de borde veta hur det gick för eleverna på komvux i olika kommuner). ... I värsta fall... så finns också en lösning att i stället för komvux söka till allmänna kurser på folkhögskolorna. Det är, i vanliga fall, 3-årig utbildning men om personen redan har med godkända resultat läst på gymnasial nivå i 2 läsår, då kan hen bli klar och få omdöme från en folkhögskola på ett läsår. Får man omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, är man behörig söka till högskola-universitet. Eleven kan söka till både komvux och till folkhögskolorna samtidigt. De ansökningarna påverkar inte varandra. Kanske går det att nu, snabbt, få plats på någon folkhögskola och i så fall kunna få ut omdöme till jul i år. Det skulle vara det snabbaste sättet i så fall (att bli klar med gymnasiet, menar jag). ... På komvux: om vi säger att eleven får ta 1700poäng från gymnasiet in i examensbevis från komvux, då fattas det 700 poäng. Det är studier i cirka två terminer, på heltid.
    • Anna : Nu fick vi kompletterande svar från W-federationen: "Ja båda de kurserna är klassade som nationella, och i princip valbara för alla elever, så de får läggas till likt andra nationella kurser som eleven redan klarat av i elevens examensbevis."
    • Förälder : Tusen tack för tydliga svar!
    • Milla :

      vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!

    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Vi har nu fått svar även från Örjanskolan. Svaret lyder:
                     De waldorfgymnasier som finns i Sverige har alla nationella gymnasieprogram, antingen estet, natur eller sam. Alla kurser som eleverna läser på dessa program är nationella och kurserna finns med nationella kurskoder och ämnes- och kursbeskrivning på Skolverkets hemsida. Det finns några kurser som endast finns på Waldorfgymnasier, men även dessa kurser är nationella och har nationella koder och finns på Skolverkets hemsida, och ingår i elevens studieplan och i elevens examensbevis. Så när elever tar studentexamen från ett waldorfgymnasium så får de ett examensbevis som är direkt behörighetsgrundande för fortsatta studier. De flesta waldorfgymnasier är även anslutna till den nationella betygsdatabasen så betygen skickas dit efter avslutad gymnasietid.

    Studie- och yrkesvägledare