adrian
    Hej. Jag går första året på gymnasiet (Natur) och vi har nu chansen att göra omval på våra individuella val. Jag har valt matte 5, fysik 2 och även spanska 4 som utökad kurs. Jag vet att man får meritpoäng för spanska 4 men jag undrar om betyget räknas med i jämförelsetalet i mitt fall, eftersom det är en utökad kurs? Hur går det till isåfall så att man fortfarande bara kan få 20 poäng från betygen?
    MVH

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, alla utökade kurser som ger meritpoäng räknas med i snittet - har du många meritkurser som utökat så räknar datorn ut ditt mest fördelaktiga snitt när du söker till en högskola. En utökad kurs som inte ger meritpoäng räknas bara med i snittet om den krävs på sökt program/kurs.