Elev

    Hej, jag ska snart söka till högskola/universitet och har läst en gymnasiekurs på distans utöver min gymnasieutbilding (2500 poäng). Mitt betyg i den kursen blev tyvärr väldigt lågt och jag undrar om jag måste räkna med det betyget när jag ansöker? Kursen är inte nödvändig för behörighet utan jag läste den mest för att jag var intresserad. Jag tänker att det blir synd om mitt snittbetyg sänks pga det betyget.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mary!
    om kursen ej ingår i ditt examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) och inte krävs för behörighet, kommer betyget i den kursen räknas in ENDAST OM den kursen ger meritpoäng och det skulle Höja ditt meritvärde (även betyget E i en kurs som genom meritpoäng höjer meritvärde). I annat fall räknas inte det betyget in.
    Alltså, om kursen du läste utanför ditt examensbevis ej krävs för behörighet, så kan inte betyget i den kursen sänka ditt meritvärde. Du behöver inte alls vara orolig för det!

    Liselotte