Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Simon,
    till svenska högskole-universitetsutbildningar konkurrerar man i betygsgrupper (BI och BII) med en siffra som heter Meritvärde.
    Meritvärde är summan av snittbetyget/jämförelsetalet + meritpoängen (om man har några). Och snittbetyget (jämförelsetal) räknas ut så här - man tar snittet på alla betyg som ingår i examensbevis från gymnasiet eller från komvux (bortsett från gymnasie- eller komvuxarbete). Så, om det i ditt examensbevis från gymnasiet eller från komvux ingår kursen Bild så bidrar det betyget lika mycket till ditt jämförelsetal som en annan kurs i ett annat ämne som är lika stor (har samma antal poäng). De flesta gymnasiala kurser är på 100poänäg. En 100p.kurs, oavsett inom vilket ämne den kursen finns, bidrar lika mycket till ditt jämförelsetal (snittbetyget).