elev

    Hej jag har sökt jobb och har angett att jag har gymnasieexamen och är nu i slutskedet men kom att tänka på att jag inte tagit ut den. enligt syv kan jag ta ut examen redan nu och når upp till kraven. jag har läst många poäng kanske närmre 4000 men jag vill göra prövningar innan jag låser betygen jag vill ha med i examen och har därför valt att inte ta ut examen men jag uppfyller ju kraven. Kan jag be syv sammanställa mina betyg som når upp till examen så att jag kan visa upp det (och räcker det?) eller vill de flesta arbetsgivare att det ska stå just examen? ångrar att jag inte tog upp detta med arbetsgivaren i början....

    • Julia : Gäller din fråga Examensbevis från komvux? Och är det Yrkesexamen eller högskoleförberedande examen? Om det är Yrkesexamen - inom vilket yrke?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej lau,

    har lite svårt att svara på din fråga för att jag inte vet exakt vad du menar. Det är skillnad på olika sorters examina. Även om vi pratar om examen från komvux, så är det skillnad om man tar ut yrkesexamen som Barnskötare eller som Elektriker /bara för att ta ett exempel. Barnskötare är ett icke-reglerat yrke och vilken utbildning som helst kan anses vara OK (arbetsgivarens bedömning gäller) för att få jobb som barnskötare. Däremot för att få lov att jobba som Elektriker (vilket också är yrkesutbildning på komvux) så gäller strikta krav, det är ett reglerat yrke.
    Reglerade yrken är, i Sverige, inte så många. De flesta yrken är icke-reglerade. Vad olika arbetsgivare anser om utbildningar till icke-reglerade yrken  kan vara väldigt olika. Arbetsgivare (t.ex en viss kommun) kan bestämma att de på fasta tjänster /tillsvidare/ anställer endast med en viss utbildning, t.ex kan examen från VO krävas för att få tillsvidare anställning som undersköterska i en viss kommun medan i en grannkommun kan man få samma typ av anställning utan examen och t o m utan någon som helst vårdutbildning, över huvudet taget. Detta på grund av att undersköterska är ett icke-reglerat yrke.
    Jag tycker inte det är så bra att du till en arbetsgivare uppger att du har examen, men du inte tagit ut den. Du kan däremot skriva eller säga att du uppfyller kraven för examen (vilket är ju sant, enligt info i din fråga). Du kan till arbetsgivare uppge att du har godkända betyg i "si och så många" gymnasiala poäng och att det krävs 2250 godkända poäng för gymnasieexamen. Så, förstår arbetsgivaren att du har många fler poäng än vad som krävs för gymnasieexamen (dock ibland är det också viktigt exakt Vilka kurser som man har godkända betyg i, och inte endast ett Antal godkända poäng).

    Hej igen,
    du skriver (i din fråga) bland annat följande: "Kan jag be syv sammanställa mina betyg som når upp till examen..." och givetvis kan du be SYV-en om precis vad som helst, men jag blir inte förvånad om du får Nej, som svar från SYV-en på komvux. Det tar till att göra sammanställningen... Och om du inte tar ut examensbevis, då kan inte det dokumentet heta Examensbevis. Det är i så fall Utdrag från betygskatalogen som du kan få. Du har rätt att få alla betygsatta kurser "på papper", men det kan "sitta" ett betyg på varje utskrift, så det blir väldigt många olika "papper" att visa till arbetsgivaren.
    Om just din arbetsgivare känner till skillnaden på Examensbevis och Studiebevis eller Utdrag från betygskatalogen, kan inte vi här på FRåGA SYV ge svar på. Olika arbetsgivare kan ha väldigt olika kunskapsnivåer kring olika typer av utbildningsdokument.