Jakob
    Hej!
    Jag läser för närvarande mot gymnasieexamen på KomVux. Har sedan gammalt ett samlat betygsdokument med några få kurser jag tänkte använda som kan omvandlas i min examen.

    I mitt samlade betygsdokument har jag moderna språk steg 3 & 4 där jag fick G. Idag som ung vuxen skulle jag kunna göra prövning i språket och få A/B och undrar om jag kan ta med de i min gymnasieexamen?

    Ponera att jag verkligen vill hamna i BIEX gruppen, då min drömutbildning kräver väldigt höga betyg/HP och BIEX intaget är markant lägre än BI BII och HP kvoterna.

    Kommer det räknas som en komplettering? Jag har dessutom läst några kurser som jag fått F i pga missade prov (krockat med jobb) inom några veckor har jag gjort prövningar och fått A i kurserna istället. Räknas det som komplettering?

    Tacksam för svar! / Jakob

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Jakob!

    Har du läst på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/Gymnasieexamen-2014/ ?

    Viktigt att känna till att BIex är en tillfällig grupp som kommer att upphöra efter antagningen till vårterminen 2017. Många högskoleutbildningar startar bara på hösten (om din utbildning är en av dem, måste du söka senast till höstterminen 2016 för att kunna prövas i BIex gruppen).

    Så som jag tolkar reglerna: så länge alla dina behörighetsgivande kurser är samlade i ett och samma utbildningsdokument (Examensbevis), kommer du att prövas i icke-kompletteringsgruppen.

    Exakt vilka betyg från kurser eller prövningar som Komvux i din kommun kommer att samla in i Examensbeviset, är det bäst att du diskuterar med SYV på Komvux. Det är SYV som förbereder Examensbevis inför Rektorns påskrift. Det finns ganska stor flexibilitet i hur Examensbevis från Komvux kan se ut. Det som måste följas: minst 2400 poäng och alla obligatoriska kurser måsta vara med. Du vinner på att även ha Meritpoängskurserna med (max antal meritpoäng är 2.5).

    Om du vill läsa om vilka kurser som ger Meritpoäng, så finns en sammanställning här:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Med vänlig hälsning
    Mikael